- In april zijn volgens de officiële registratiecijfers 55 procent meer auto’s verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar.
- Dat komt omdat in april 2020 de showrooms en de autofabrieken dicht waren.
- De elektrische Volkswagen ID. 3 en ID.4 verkochten veel beter dan Tesla Model 3.
Met een plus van ruim 55 procent ten opzichte van vorig jaar zaten de autoverkopen in april flink in de lift.
De enorme stijging komt omdat april 2020 een slechte maand voor de autoindustrie was. Fabrieken waren gesloten door de net uitgebroken coronapandemie en er waren logistieke problemen. Ook showrooms in Nederland sloten de deuren.
Ten opzichte van april 2019 zijn er juist 27 procent minder auto’s verkocht, want ook nu mogen showrooms nog maar mondjesmaat klanten ontvangen.
Het aantal nieuw geregistreerde auto’s kwam afgelopen april uit op 23.846 stuks, blijkt uit de officiële registratiecijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC. In 2020 waren dat er 15.322.
De meest geregistreerde merken waren KIA (11,2 procent marktaandeel), Volkswagen (8,8 procent) en Peugeot (7,4 procent) en de meest geregistreerde modellen de KIA Niro (3,7 procent marktaandeel), de KIA Picanto (3,5 procent) en de Volvo XC40 (3,4 procent).
Volkswagen versus Tesla
In het elektrische segment valt op dat Volkswagen het veel beter doet dan Tesla. In april werden er 24 stuk van de ID.3 en 290 exemplaren van de ID.4 verkocht tegen 36 Tesla Model 3's en één Tesla Model S.
Ook over het hele jaar tot nu toe blijft Tesla ver achter bij Volkswagen. Er zijn tussen 1 januari en 30 april in totaal 433 Tesla-modellen verkocht en 837 elektrische modellen van Volkswagen.
Al vóór de introductie van de ID.3 gold dit Volkswagen-model als de grote concurrent van de Tesla Model 3. Medio vorig jaar was er in Nederland zelfs een behoorlijke wachtlijst voor wie een ID.3 wilde kopen. Inmiddels heeft de ID.4 de ID.3 alweer ruimschoots overvleugeld.
Volkswagen wil vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s verkopen.
[activecampaign form=34]